Mitkä ovat cha chan tärkeät asiat? Tämä on tärkeä kysymys siksi, että löydetään miellyttävä ja muita huomioonottava tapa tanssia tätäkin lajia tanssilavoilla. Cha chan perusaskelikoissa on ”enemmän askelia” kuin muissa lajeissa ja musiikin tempo on suhteellisen reipas, joten helposti käy niin, että mikäli askeleet ovat liian pitkät ja liikkuvat liikaa, tanssi vie todella paljon tilaa tanssilattialla. Tämän lisäksi askeleen kasvaessa pitkäksi lajille tyypillistä vartalonkäyttöä ei pystytä toteuttamaan. Nämä kaksi syytä ovatkin alussa esitetyn kysymyksen pohjalla eli mitkä ovat cha chassa ne tärkeät asiat, joiden avulla tanssiin saa mukaan lajinomaista vartalonkäyttöä ja tanssin tilan käyttö pysyy kurissa.

Cha chan tärkeät asiat | Mitä ne ovat?

Cha Chan historia

Cha cha kehittyi Kuubassa 1940-luvulla ajan muotitanssien mambon ja danzonin pohjalta. Yhtenä merkittävänä vaikuttajana oli orkesterinjohtaja Enrique Jorrin, jonka orkesteri pyrki soittamaan tanssijoille mahdollisimman selkeärytmistä musiikkia. Tästä esimerkkinä voit kuunnella kappaleen El Bodeguero. Tämä tyyli ja siihen tanssittu tanssi, jossa oli mukana cha-cha-cha askelikko (=chasse) saavutti pian suuren suosion Yhdysvaltojen ja Euroopan tanssikouluissa, joissa cha chan tärkeät asiat alkoivat hahmottua tanssinopettajille ja -oppilaille. 

Suomessa lajia on perinteisesti opetettu vakioidun cha chan tanssitekniikan pohjalta. Tässä tyylissä cha chan tärkeät asiat liittyvät tietynlaiseen napakkuuteen, jollapyritään tuomaan tanssissa esille cha cha -musiikin selkeää tasajakoisuutta. Sen kuulee musiikista parhaiten niissä kappaleissa, joka kuuluu jokaiselle perusiskulle soittava lehmänkello. Kuuntele tästä esimerkkinä Jose Frenandesin orkesterin soittama klassikkobiisi Pepito. Tanssissa on tärkeää löytää vahva tuntuma lattiaan ja saada jalat ”rummuttamaan” rytmiä 2-3-4&1, 2-3-4&1. 

Video: CHA CHA TANSSITEKNIIKKA | VINKKI | 1 ehkä tärkein asia! 💃🏼

Cha chan 4 tärkeää asiaa

Cha chata harjoitellessa on hyvä muistaa seuraavat asiat ja vieläpä tässä järjestyksessä:

  1. Selkeä ja napakka jalkojen rytmi. Rento jalkapohja ”pudotetaan” lattiaan, askelilla ei pyritä liikkumaan tilassa. Chasse-askel eli iskuille 4 ja 1 tanssittava askelikko cha-cha-chaa kannattaa ajatella kolmena vartalon alle tapahtuvana painonsiirtona sen sijaan, että chasseella pyrittäisiin liikkumaan sivusuuntaisesti.
  2. Kun selkeä rytmi on löytynyt, siirrä ajatus pitkään jalkaan ja pyri ”nakkaamaan” tai ”pudottamaan” se suoraksi vartalon alle jokaisella painonsiirrolla. Tämä vaatii kehoon hyvän ylösvedon eli aktiivisen kannatuksen, muuten jalka ei mahdu suoristumaan. Askelikkona voit käyttää ns. timestep-askelta, jossa cha-cha-chaa (chasse) liikkuu sivuttain ja iskuilla 2,3 tanssitaan jalat yhdessä. 
  3. Kun jalat toimivat, voit ruveta kokeilemaan löytäisitkö sivusuuntaista isolaation tunnetta rintakoriisi ja ehkä vastakkaista suuntaa lantioon. Kehoon pyritään siis löytämään sivusuuntainen ristivedon ajatus, joka aikaan saa ns. kehorytmin jalkojen rytmin päälle. 
  4. Kun pystyt tanssimaan rytmiä rennoilla jaloilla tehden askelia eri suuntiin on aika opetella ensimmäinen peruskel, jossa oikean chasse-askeleen jälkeen tanssitaan ns. etuaskel, joka on aina ”puoliväliaskel” eli check-askel, jossa kehon paino ei siirry jalan yli. Vasemman chasse-askeleen jälkeen on ns. taka-askeleen vuoro ja tämä puolestaan on taaksepäin kävely, jossa kehon paino liikkuu oikean jalan päälle ja lantion painon asettuminen kävelyn lopussa vielä laajentaa liikettä. Näiden kahden askeleen eron oikeanlainen toteuttaminen on edellytys onnistuneelle parityöskentelyn tuntumalle eli ns. kuminauhalle. 

Kun nämä cha chan neljä tärkeää asiaa ovat kunnossa, voi rakennelman päälle ruveta kokoamaan erilaisia suuntia ja käännöksiä, joista kuviot muodostuvat. Tärkeää on, että peruspilarit pysyvät mukana kaikessa tekemisessä: jalkojen rytmi, jalan (pitkä jalka) rentous, kehorytmi ja etu-/taka-askeleen ero. 

Cha chan tilanne nyt

Cha cha -kappaleita on jokaisen tanssiorkesterin ohjelmistossa ja tanssi on osa suomalaista tanssilavailtaa. Tyyliltään kappaleet ovat usein beat-pohjaisia eikä rytmi-intstrumentteja ole käytössä samassa määrin kuin alkuperäisen tyylisissä biiseissä. Soittajat pyrkivät kuitenkin tavallisimmin löytämään biisiin rytmille tyypillisen napakkuuden, käytettävissä olevilla instrumenteilla soitettuna.

Mikäli cha cha -musiikin tyylit kiinnostavat, pääset jyvälle niistä kuuntelemalla TanssiOnline-palvelusta Lasse Paasikon tanssimusiikin rytmiikkaluennon. Luento on jäsenten kuunneltavissa, liity siis jäseneksi nyt!

Tanssilajina cha cha on myös vakiinnuttanut paikkansa tanssiseurojen, -koulujen ja -leirien ohjelmassa ja on usein ensimmäinen latinalaistanssi, jota opetellaan ns. perustanssien jälkeen. 

Tanssinopetuksen kentälle on tässä artikkelissa kuvatun tyylin lisäksi tullut myös salsamaisempi tyyli, joka ei korosta iskujen napakkuutta ja jota tanssitaan pehmeämmällä dynamiikalla pehmein polvin. Taitavalla tanssijalla on hallussaan molemmat tyylit ja hän pystyy liikkumaan napakan ja pehmeän cha cha -tyylin välillä tulkiten kutakin soivaa cha cha -kappaletta eri tavalla. 



Liisa Kontturi-Paasikko
Artikkelin kirjoittaja on pitkänlinjan tanssinopettaja ja -kouluttaja, useita tanssialan tutkintoja suorittanut ja alan tunnustuksia saanut Liisa Kontturi-Paasikko. Jäikö joku asia mietityttämään? Ota rohkeasti yhteyttä: liisa@tanssintahti.com, 050-4431011