Tanssii Tähtien kanssa -ohjelmassakin niin usein esiin tullut kanta-askel, miksi se nousee aina esille? Erilaiset tanssitekniset asiat, kuten kanta-askeleen käyttäminen oikeissa paikoissa, tekevät tanssista helpon ja luonnollisen näköistä. Tällaista tanssia on miellyttävä katsoa ja stä tanssittaessa pääsee kurkottamaan tanssin flowtilaan.
Pohjimmiltaan moni tanssitekninen, kuten kanta-askeleen ottaminenkin pohjautuu hyvinkin arkiseen asiaan. Kukaan meistä normaalisti eteenpäin kävellessämme ota muuta kuin kanta-askelia. Eli askelta, jossa kantapää kopsahtaa maahan ensimmäisenä ja askeleen aikana paino rullaa kantapäältä koko jalkapohjan kautta päkiälle. Miksi siis tekisimme eri tavalla tanssiessammekaan silloin kun askeleen aikana ei tapahdu nousua ja liikkuminen pohjautuu kehon painon liikuttamiseen tilassa. Kehossamme asuu lisäksi lukuisia muita taitoja, joita voisi sellaisenaan siirtää tanssiin. Mutta, ihmismieli on kummallinen ja tekee tepposia siinä kohtaa, kun olemassa olevaa taitoa yritetään sovittaa uuteen asiaan.

Kanta-askel, rotaatio, swing, plié, releve ja mitä näitä onkaan
Ihmiskeho toimii tietyllä tavalla puhuttiin mistä liikuntamuodosta tahansa. Eri ympäristöissä samasta asiasta voidaan puhua eri nimillä ja tämä on asia, joka helposti hämmentää oppijaa. Se saa ajattelemaan, että uudessa lajissa täytyy opetella jotain aivan uutta kehollista taitoa. Siksi liikkeiden "arkipäiväistäminen" voi tuoda oppimiseen loogisuutta. Jokainen meistä kävelee eteenpäin kanta-askelilla ellei esimerkiksi pienennä askelia niin että ne tapahtuvat aivan vartalon alla. Jokainen meistä kiertää kehoaan oikealle tai vasemmalle eli tekee rotaatiota jos haluaa vaikkapa kurkottaa ottamaan esineen pöydän kulman takaa. Jos haluan keilatessa vierittää pallon kohti keiloja, käytät kehossa swingliikettä. Jokainen valmistautuu hyppyyn koukistamalla polvia eli plié-liikkeen avulla. Tanssissa näillä arkiliikkeillä on sekä yleistanssillisia termejä, joiden pohja on useimmiten klassisessa tanssissa ja baletissa että eri tanssilajeille tyypillisiä lajiperheen omia termejä.
Näihin ja moniin muihin asioihin löydät paljon vastauksia ja faktatietoa Anssi Kirkonpellon ja Liisa Kontturi-Paasikon Paritanssin portaat -kirjasta.
Paritanssin portaat -kirja
99 €
(sis. alv)
Paritanssin portaat -kirja valottaa monenlaisia kehollisuuteen liittyviä ilmiöitä ja opettaa lukijaa ymmärtämään omaa oppimistaan paremmin.
Neljä esimerkkiä tutuista arkisista tilanteista:
- Laskeudut alas jakkaralta, pehmennät laskeutumista ottamalla alas tulevan askeleen päkiän kautta.
→ Hitaalle valssille on tyypillistä kaunis nousu ja lasku, jossa askelikon ensimmäinen askel on kanta-askel, koska nousu alkaa sen aikana, mutta noususta laskeuduttaessa vartalon paino tulisi aina vastaanottaa päkiän kautta ja kontrolloida näin laskeutumisen ajoitus.
- Tömistät jalkoja lattiaan kannustaessasi suosikkijoukkuettasi jääkiekkoareenalla. Otatko silloin kanta-askeleita? Et, koska jalkasi toimivat vartalosi alla.
→ Lattareissa kanta-askeleet eivät toteudu, koska tanssi ja askeleet “asuvat kehossa ja kehon alla”. Vaikka rumba-bolerossa, cha chassa tai sambassa on tilassa liikkuvia kuvioita, ajatuksena ei ole liikuttaa kehon painoa tilassa samalla tavalla kuin vakiotanssityyppisissä lajeissa. Tämä aiheuttaa sen, että lattareissa kanta-askeleita ei käytännössä ole vaan paino siirtyy jalalta toisella päkiän kautta.
- Kävelet tolpan ympäri pitäen itsesi mahdollisimman lähellä tolppaa. Kävely on normaalia kävelyä, mutta jalkateräsi ja kehosi auttavat voimakasta kiertämistä adaptoitumalla liikkeen suuntaan. Joudut kääntämään jalkateriäsi ympyrän suuntaan ja tulet astuneeksi enemmän vasemman jalan ulkosyrjän, oikean jalan sisäsyrjän kautta askeleen ollessa kuitenkin koko ajan kanta-askel.
→ Tämä on liikkumisen tapa kansainvälisessä (englantilaisessa) tangossa, jonka kävelyn ajatus pohjautuu vasemmalle kaartamiseen.
- Yrittäessäsi kurkottaa ylähyllylle joudut joskus turvautumaan hyppyyn saadaksesi sieltä tarvitsemasi asian. Otat vauhtia alempaa ja ponnistat, käytät koko jalkaterääsi tehostaaksesi hyppyä. Tanssitermeillä sanottuna käytät siis plié-nimistä liikettä ennen ponnistamista ja saat kehosi nousemaan ilmaan relevé -nimisen liikkeen kautta.
→ Tämä ajatus toteutuu samankaltaisena esimerkiksi swingtansseissa käytettävissä pikkuakroissa, joissa jompikumpi tai molemmat parin osapuolet tekevät hyppyyn pohjautuvan liikkeen.
Kanta-askel ja monet muut tanssitekniset termit kuvaavat arkista tekemistä
Toivottavasti huomasit esimerkeistä, että tanssitekniset asiat, kuten se kuuluisa kanta-askel perustuvat luonnolliseen liikkeeseen eli asioille löytyy perusteet ihan tavallisesta arkielämästä ja silloin kun ne toimivat, tanssiminen näyttää ja tuntuu luontevalta ja helpolta.
Tanssiii Tähtien kanssa -ohjelmastikin paljon mainittua kanta-askelta tulisi käyttää eteenpäin liikuttaessa silloin, kun tanssissa liikutaan ns. normaalilla tasolla tai sitä alempana. Tangon tai lavatanssi foksin kävelyaskeleet ovat kanta-askelia, valssin ja hitaan valssin tahdin ensimmäinen askel niin ikään. Lattareissa ja swginlajeissa puolestaan askeleet tanssitaan vartalon alla, joten niissä kanta-askeleet ovat tosi harvinaisia.
Tango peruskurssi
24,90 €
(sis. alv)
Tanssitekniikka - onko rajat muoto rajattomuudelle artikkelista löytyy lisää pohdintaa tanssitekniikasta.
