Se on nyt täällä, Paritanssin portaat -niminen kirja, jossa on asiaa niin tanssin ammattilaisille kuin sitä opiskeleville ja valveutuneille tanssin harrastajille. 

Mitkä nuo paritanssin portaat oikein tarkoittavat ja mitä ovat paritanssiin liittyvä ydinasiat? Näitä asioita valotetaan tässä artikkelissa. Toivottavasti artikkeli herättää ajatuksia ja auttaa sinua pohtimaan tanssin oppimista (ja opettamista) analyyttisesti. 

Nämä kaksi asiaa, paritanssin portaat ja ydinasiat, ovat olleet johtolankana Anssin ja Liisan juuri ilmestyneelle kirjalle.

Paritanssin portaat

Ajatus portaista syntyi vuosia vuosia sitten Anssin ja Lissun keskustelussa. Tuossa keskustelussa pohdittiin sitä, miten pitkäänkin tanssia harrastaneilla keholliset perustaidot ovat usein heikot ja tämän vuoksi tanssiminen ei ole niin taitavaa kuin voisi vuosien, kenties kymmenien vuosien, harrastamisen jälkeen ajatella. 

Kehitimme ”ideaalin pedagogisen mallin”, paritanssin portaat, joissa ensimmäisellä portaalla opetellaan tanssijan omia henkilökohtaisia taitoja, toisella harjoitellaan parin kanssa asioita, jotka ovat yhteisiä eri paritanssiperheille ja vasta kolmannella portaalla siirrytään tanssilajeihin ja -askelikkoihin. Silloin tanssijan valmiudet oppia lajeihin liittyvää tekniikkaa ja muita elementtejä olisivat hyvät ja sitä kautta opittu taito olisi kaikilla tanssin osa-alueilla. 

On kuitenkin täysin selvää, että tällaista mallia ei voida missään sellaisenaan toteuttaa, mutta tätä mallia pohtimalla saadaan opetuksen ja oppimisen kentälle kenties ymmärrystä siitä, että tanssitaito pitää sisällään paljon muutakin kuin lajit ja askeleet. 

Paritanssin portaat

Paritanssin portaiden ydinasiat 

Ajatus paritanssin ydinasioista juontaa juurensa Liisan Oamkille vuonna 2010 tekemään opinnäytetyöhön ”Ydinkeskeisyys seuratanssin opetuksessa”. Prosessin aikana tehtiin toimintatutkimus, jonka tavoitteena oli selvittää seuratanssin (lavatanssin) kannalta keskeisimmät ytimet, ne joita ilman laji ei olisi sama. Tuolloin todettiin, että näitä asioita ovat keholliset asiat ja kommunikaatioon liittyvät asiat sekä musiikki, jota ilman periaatteessa voidaan tanssia, mutta joka on niin olennainen osa tanssiharrastusta, että se päätettiin lukea mukaan. 

Keho

Keho-ydinsasia pitää sisällään kehon kannatuksen, linjaukset, motoriset perustaidot ja -kyvyt ja erilaiset kehon energiatasot ja dynamiikat. Näihin asioihin liittyy vahvasti taidon oppiminen ja luonnollista lienee, että mitä vahvemmat henkilökohtaiset keholliset taidot tanssijalla on sitä helpompi eri tanssilajeja ja niiden tanssillisia elementtejä on oppia. 

Kommunikaatio

Tämä ydinasia on yllättävän laaja ja merkityksellinen. ”Minä” on tärkeässä roolissa. Mikäli tanssija ei syystä tai toisesta (ujous, arkuus tms.) kykene aidosti heittäytymään tanssiin toisen ihmisen kanssa, kokemus jää helposti vajaaksi. ”Me” parina on keskeisessä roolissa sekä läsnäolon että fyysisen vienti-seuraamisen näkökulmasta. Ja kaikenlisäksi ”me” ryhmässä vaikuttaa paljon siihen, minkälaiseksi tanssihetki muodostuu. 

Musiikki

Paritanssin portaat -kirjan vuosia kestäneen kirjoitusprosessiin ja erilaisten opetuskokeilujen myötä musiikki paritanssin ydinasiana nousi arvoon arvaamattomaan. Musiikin osalta nimenomaan rytmiikka ja sen ymmärtäminen, oppiminen ja opettaminen on asia, jota ei kannata oppimisen alkuvaiheessa ohittaa. Se, että tanssija liikkuu selkeässä rytmissä (joka on suhteessa musiikin sykkeeseen) auttaa käytännössä kaikkea oppimista jatkossa. 

Miten paritanssin portaat ja ydinasiat liittyvät toisiinsa? 

Paritanssin portaat ja ydinasiat ”kuuluvat yhteen”. Jotta kokonaisvaltaista oppimista tapahtuu ja jotta tanssitaito pitää sisällään muutakin kuin tanssilajit ja -kuviot ydinasioiden tulee kulkea mukana koko ajan, ensimmäiselta portaalta kolmannelle ja joka kerta kun portaita kuljetaan edestakaisin ja asioita syvennetään. Aina kun opettelee uutta tanssilajia, kannattaa askelikkojen lisäksi miettiä, mitkä keholliset asiat ovat tärkeitä juuri tässä lajissa, minkälaiset ovat vienti-seuraamisen tuntumat ja minkälaisia rytmisiä asioita pitää uudessa asiassa huomioida. Asiat eivät ”siirry itsestään” uuteen asiaan vaan useimmiten ne pitää sinne harjoitella! 

Artikkelit, jotka liittyvät Paritanssin Portaat -kirjaan:

Tanssitaidon oppiminen | Rytmin merkitys

Tanssitaidon oppiminen | Perustaidot ja niiden merkitys

Tanssitaidon oppiminen | Oppimisen vaiheet