Perustaidot ovat tärkeä osa tanssitaidon oppimista, mutta harmittavasti niiden syventäminen usein unohtuu tanssilajien ja kuvioiden opettelun tiimellyksessä. Tämän artikkelin lukemisen jälkeen ymmärrät, mitkä ovat niitä tärkeitä perustaitoja, jotka ovat tanssitaidonkin pohjalla.

Tekstin pohjana on käytetty blogin kirjoittajan Lissun ja kollegansa Anssin kirjan, Paritanssin portaat, lukua taidon oppimisen vaiheista ja aiheista. Kirja Paritanssin portaat —pohdintaa pedagogiikasta, oivalluksia oppimisesta julkaistaan alkusyksystä. Kuten millainen hyvä tanssija on - blogissa todettiin, tanssitunneille ja -kursseille tullaan tavallisimmin hakemaan tanssitaitoa, mikä pitää sisällään paljon erilaisia asioita. Yksi niistä on kehollinen taito, jonka oppimisen vaiheita ja aiheita pohditaan seuraavassa, kirjaankin tulevassa tekstissä.

Tutustu Lissun Opi Oppimaan -videosarjaan TanssiOnlinen YouTube-kanavalla.

Mitä ovat "perustaidot"?

Perustaidot ovat niitä taitoja, joiden päälle rakennetaan eri tanssilajeihin liittyvää lajinomaista taitoa. Perustaidoista tärkeimpiä ovat henkilökohtaiset taidot seuraavilla osa-alueilla. Asiat listalla ovat tärkeysjärjestyksessä ja järjestyksen tarkoitus on ohjata huomaamaan miten perustaidot rakentuvat toistensa päälle: 

  1. Asento ja ryhti.
  2. Tuki ja tasapaino. 
  3. Rytmi ja liikerytmi. 
  4. Kohtaaminen ja kommunikaatio. 

Hyvä perusta edistää tanssitaidon oppimista ja tukee oppilaan

pystyvyyden tunnetta. 

Perustaidot ja kurssien tasokuvaukset

Suomalaisessa seuratanssin opetuskulttuurissa tasot ja tasokuvaukset määritellään monilla eri tavoilla, mutta yhdeksi suosituimmaksi tavaksi määritellä kurssitasoa on noussut Niina Tammelinin & co kehittämät tasopallot, jotka ovat käytössä suurimmalla osalla isoista tanssitapahtumista sekä useissa kouluissa ja seuroissa. Tämän hienon systeemin avulla pyritään kuvaamaan kyseisen tunnin opetuksen tasoa. Lähdetään liikkeelle perusteista eli vihreästä tunnista, siirrytään siitä siniseen eli keskitason tuntiin, punaiseen edistyneiden tuntiin ja lopulta mustaan vaativaan tuntiin. Kentällä käytetään monia erilaisia yhdistelmiä eri värisistä palloista ja pyritään näin auttamaan tanssijaa löytämään itselleen sopivan tasoisen tunnin ja tämä onkin selkiyttänyt tunteja etenkin isoissa tanssitapahtumissa.

Tanssijana sinun olisi tärkeä muistaa syventää osaamista samalla kun se laajenee. Voit olla osaamisen laajuuden osalta jo punaisella tasolla, mutta osaamisen syvyyden osalta vihreällä. Lisäksi eri lajeissa voidaan olla molemmissa eri tasoilla.

Seuraava kuva kuvaa osaamisen syventämisen tarvetta suhteessa osaamisen laajentamiseen. Lähtöpiste on tiimilasin tai kolmioiden keskellä. Yläpuolinen kolmio kuvaa osaamisen laajenemista (tanssilajit ja kuviot), alapuolinen kolmio kuvaa osaamisen syventämistä (perusasioiden hallinta).

Osaamisen perusasioissa tulee olla yhtä syvää kuin osaamisen laajuus eli erilaisten tanssilajien ja kuvioiden osaaminen. Alapuolisen kolmion (osaamisen syvyys) tulee juurtua maahan, jotta yläpuolinen kolmio (osaamisen laajuus) pysyy pystyssä. Kuvion idea on se, että tasolta toiselle edetessä tulee huolehtia tason mukaisista perustaidoista.

                      ESIMERKKI:

Seuratanssin kentällä käy usein niin, että sen jälkeen kun oppilas on saanut ensimmäiset onnistuneet kokemuksensa sosiaalisista tanssitilanteista hänelle tulee harhakuva siitä, että osaamista on. Toki sitä onkin, mutta usein ollaan vielä taidon oppimisen alkuvaiheessa eli osaaminen pohjautuu vielä tanssin ulkoisen muodon oppimiseen. Tämä on se kohta, jossa opettajan tulisi löytää keinoja motivoida oppijaa palaamaan perusasioihin ja syventämään niitä, jotta varsinainen taito pääsee kehittymään. 

3 tärkeää perustaitoihin liittyvää periaatetta:

  1. Toista, kertaa ja syvennä peruasioita jatkuvasti monella eri tavalla.  
  2. Palaa perustaitoihin aina kun opettelet uutta lajitaitoa. Pohdi, miten tuttu perusasia toteutuu esim. uudessa kuviossa.
  3. Jos haastavampi kuvio tai asia ei onnistu, palaa perusasioiden eli perustaitojen äärelle.

Liisa Kontturi-Paasikko
Artikkelin kirjoittaja on pitkänlinjan tanssinopettaja ja -kouluttaja, useita tanssialan tutkintoja suorittanut ja alan tunnustuksia saanut Liisa Kontturi-Paasikko. Jäikö joku asia mietityttämään? Ota rohkeasti yhteyttä: liisa@tanssintahti.com, 050-4431011