Tämän tekstin pohjana on käytetty blogin kirjoittajan Lissun ja kollegansa Anssin kirjan, Paritanssin portaat, lukua taidon oppimisen vaiheista ja aiheista. Kirja Paritanssin portaat —pohdintaa pedagogiikasta, oivalluksia oppimisesta julkaistaan alkusyksystä.

Kuten aiemmassa blogissa totesin, tanssitunneille ja -kursseille tullaan tavallisimmin hakemaan tanssitaitoa, mikä pitää sisällään paljon erilaisia asioita. Yksi niistä on kehollinen taito, jonka oppimisen vaiheita ja aiheita pohditaan seuraavassa, kirjaankin tulevassa tekstissä. 

Mikäli oppiminen aiheena kiinnostaa, käythän katsomassa Lissun Opi Oppimaan -videosarjan videoita YouTubesta.

Tanssitaidon oppiminen | Alkuvaihe

Taitojen oppimisen alkuvaihe on kognitiivisen eli tiedollisen oppimisen vaihe. Perusasioiden opettelun lisäksi tärkeää on myös tiedon hankinta. Käsitteitä ja ilmiöitä on hyvä opetella ymmärtämään vähitellen, sillä ne tarjoavat konkreettisen kiinnekohdan oppimiseen ja keholliseen tietoon. Käsitteet kulkevat mukana ja syventyvät oppimisen edetessä. 

Tanssitaidon oppimisen alussa oppiminen on näkyvää ja edistyminen maltillista. Näkyvä muutos ei välttämättä tapahdu juuri tanssiunnin aikana vaan vähitellen. Tästä ei tarvitse olla huolissaan, sillä oppimista tapahtuu varmasti ainakin kognitiivisella tasolla.

Tanssitaidon oppiminen on oman käsityksen muodostamista opittavasta asiasta. Tanssilajien suoritustekniikoita kannattaa toistaa riittävästi, jotta huomio ehtii harjoitusten aikana kohdistua opittaviin asioihin.  Samaa helpoltakin tuntuvaa liikettä kannattaa siis toistaa pitkään ja ajatuksen kanssa. Vähitellen liikettä voi varioida rytmin, tilassa liikkumisen ja kääntymisen avulla. 

Oppimistilanteessa opettajan on tehtävä monia valintoja sisällön suhteen ja myös oppilaan sinun kannattaa pohtia, mitä olet tullut tanssitunnilta hakemaan: konkreettista tanssia vaiko tanssin onnistumisen edellyttämiä taitoja. Sosiaalinen paritanssi on paljon muutakin kuin tanssitaitoa. Hyvät käytöstavat, tapakulttuuri ja musiikki ovat myös opetuksen sisältöjä.

Paritansseissa tarvittava tanssitaito ei sinällään ole monimutkainen taito, mutta jos perustaitoihin ei kiinnitetä huomiota, tulee myöhemmin vastaan oppimisvaikeuksia ja oppiminen hidastuu tai jopa estyy. Taitopohja kannattaa rakentaa huolella!

Tanssitaidon kehittymisen edellytys on perustaitojen syventäminen.

Taidon oppimisen alkuvaiheessa oppilas on saanut muodostettua itselleen kuvan siitä, minkälaista taitoa ollaan harjoittelemassa ja miltä se lopullisessa vaiheessa näyttää. Cha chan peruskurssilla pääset harjoittelemaan perusteet aivan alusta alkaen.

ESIMERKKINÄ CHA CHAN PERUSASKEL

Tanssitaidon oppimisen alkuvaiheessa tiedät, mitkä askeleet perusaskeleessa on ja ymmärrät, miten se tulisi tanssia suhteessa musiikkiin. Olet jo kenties havainnut, että askelten lisäksi vartalon käytöllä on oma merkityksensä. Pystyt tuottamaan asioita opettajan mallin mukaan, mutta osaaminen on vielä aika huteraa.

Tanssitaidon oppiminen | Välivaihe

Tanssitaidon oppimisen välivaiheessa eli assosiatiivisessa vaiheessa alat muodostamaan kehollisia yhteyksiä opeteltavaan taitoon. Tämä vaihe on yleensä hyvin pitkä, eri kirjallisuudessa mainitaan 10 vuotta tai 10 tuhatta tuntia harjoittelua. 

Tälle vaiheelle tyypillistä on myös opitun kyseenalaistaminen ja ristiriitaiset käsitykset opituista asioista. Kysymys on harvoin oikeista tiedollisista ristiriidoista, vaan erilaisista näkökulmista tai irtonaisista tiedonmuruista, joiden yhteys kokonaiskuvaan jää oppilaalle irralliseksi. Mikäli siis käyt eri opettajien tunneilla, älä hämmenny siitä, että asia voi äkkipäätä näyttää erilaiselta. Luultavasti kyseisen tunnin opettaja lähestyy opetettavaa asiaa eri lähtökohdasta kuin mihin olet aiemmin tottunut.

Tässä vaiheessa oppiminen on uuden oppimista ja perusasioiden toteutumisen tukemista. Pitkään tanssia harrastaneet tietävät, että oppiminen ei lopu koskaan. Kehittyäkseen mieli kannattaa pitää avoimena erilaisille näkökulmille. 

Tanssin ilmiöitä voi ymmärtää vain kokemuksen kautta, tietotaito tanssissa on henkilökohtaisen kehollisen kokemuksen tuottamaa yksilöllistä tietoa.

Välivaiheessa pystyt havaitsemaan pinnanalaisia tekijöitä ja etsit vastausta kysymykseen kuinka suoritus tehdään. Tanssin opettelussa tämä tarkoittaa sitä, että alkuvaiheen askelten ja tanssin ulkoisen muodon oppimisesta siirryt kohti henkilökohtaisen kehollisen tiedon herättelyä.  Opetuksen tavoitteina tulisikin olla oppilaan oma kehollinen ymmärrys ja periaatteiden ymmärtäminen. 

Taidon oppimisen välivaiheessa olet alkanut ratkaisemaan tiedollisia ongelmia ja sinulle on muodostunut käsitys siitä, mistä taidon suorittamisessa on kyse. Välivaiheessa harjoittelun suoritukset ovat kohtuullisen sujuvia, luotettavia ja yhdenmukaisia ja toistojen vaihteluväli pienenee. Olet omaksunut suoritustekniikan, jonka avulla taito pystytään toteuttamaan kerta toisensa jälkeen vaikka suoritustekniikka ei vielä välttämättä olisi oikein. Lisäksi alat tunnistamaan suoritusvirheitä ja pystyt myös vähitellen korjaamaan niitä.

Video: Opetellaan Cha Cha perusaskel | Opettajana Anniina Koivuniemi! 💯💃🏼

ESIMERKKINÄ CHA CHAN PERUSASKEL

Pystyt jo tanssimaan askelta musiikkiin pidemmän aikaa pysyen oikeassa rytmissä ja löydät uudelleen rytmiin vaikka tanssi keskeytyisi välillä. Kehoosi on jo löytynyt lajille tyypillistä liikettä ja pystyt harjoittelemaan sitä itsenäisesti.

Tanssitaidon oppiminen | Lopullinen vaihe

Oppimisen lopullinen vaihe on automaatiovaihe, mutta oppiminen ei lopu tähänkään. Harjoittelu on kuitenkin edelleen tarpeellista, koska taito kehittyy hitaasti ja se automatisoituu asteittain.

CHA CHAN PERUSASKEL

Liikkeet ovat automatisoituneet ja pystyt analysoimaan osaamistasi eri näkökulmista. Perusaskeleen suoritustekniikka on vaivaton ja ergonominen, pystyt myös korjaamaan suoritusta liikkeen aikana. Pystyt muokkaamaan liikkumistasi suhteessa tilaan ja muihin tanssijoihin ja lisäksi pystyt improvisoimaan välillä palaten taas uudestaan laadukkaaseen perustaan.

tanssitaidon oppiminen | vaiheet

    Muistathan palata perustaitoihin osaamisen laajentuessa!

    Sinun kannataa kiinnittää kaiken aikaa huomiota edellisessä artikkelissa mainittuihin perustaitoihin eli omaan asentoon ja ryhtiin sekä rytmiin ja kommunikaatiooon. Hyvä ryhti auttaa ylläpitämään kannatettua ja rentoa vartaloa, aktivoi lattiatuen ja luo perustan kehollisille yhteyksille. Tasapaino kehittyy kaikkien edellä mainittujen asioiden myötävaikutuksessa. Tuettu ja tasapainoinen asento mahdollistaa liikkumisen musiikin rytmiin, mutta sujuva yhteinen tanssi edellyttää myös liikerytmin hallintaa erityisesti painonsiirtojen osalta. 

    Yhteisen tanssin hienoimmat sävyt löytyvät aidosta kohtaamisesta ja monipuolisesta kommunikaatiosta, mutta tanssijan henkilökohtaiset perusasiat niiden pohjalla tulee olla kunnossa. 


    Liisa Kontturi-Paasikko
    Artikkelin kirjoittaja on pitkänlinjan tanssinopettaja ja -kouluttaja, useita tanssialan tutkintoja suorittanut ja alan tunnustuksia saanut Liisa Kontturi-Paasikko. Jäikö joku asia mietityttämään? Ota rohkeasti yhteyttä: liisa@tanssintahti.com, 050-4431011