Paritanssin viehätys on kahden ihmisen yhteinen liike, yhteinen nautinto soivasta musiikista ja tanssihetkestä. Tämän viehätyksen voi kokea joko samaa tai eri sukupuolta olevan, saman ikäisen tai eri ikäisen, saman kokoisen tai eri kokoisen tanssijan, naisviejän tai miesviejän kanssa. Tärkeintä on että liikkumiseen löytyy yhteinen syke ja vuorovaikutteinen tapa tulkita musiikkia. Naisviejä on useimmiten erinomaisen miellyttävä viejä, koska hänellä on pitkä kokemus seuraamisesta.
Naisviejä ei jää seinäruusuksi
Jos osaat sekä viedä että seurata, saat takuuvarmasti tanssia koko illan!
Fakta on se, että tanssipaikoilla on lähes aina enemmän naispuolisia tanssijoita kuin miehiä. Tämän vuoksi käy usein niin, että lavalle iltaa viettämään tuleva nainen katsoo muiden tanssia, mutta ei pääse itse tanssimaan. Ota siis ohjat omiin käsiisi ja takaa se, että tanssimisen nautinnosta ei tarvitse jäädä paitsi.
Tässä sinulle viisi selkeää ja tärkeää syytä ryhtyä naisviejäksi
- Takaat itsellesi täyden tanssi-illan.
- Opit ymmärtämään myös viejän roolia ja pystyt näin vastaamaan siihen uudella tavalla eli kehityt samalla myös seuraajana .
- Aivosi joutuvat työskentelemään eri tavalla, joten saat myös erinomaista aivojumppaa.
- Motoriset taitosi kehittyvät koska joudut sopeuttamaan kehoasi uudenlaisiin asiohin.
- Pääset nauttimaan tanssinriemusta yhdessä parhaan naisystäväsi kanssa.
Tanssitaito rakentuu samoista palasista, olit sitten viejä tai seuraaja.
Tanssilavojen historiaa
Tanssilavoja ruvettiin isommassa mittakaavassa rakentamaan Suomeen 1900-luvun alkupuolella. Tuolloin lavat olivat kohtaamispaikkoja, joihin lähialueen väki kokoontui viettämään iltaa. Nuorisolle lavat olivat tärkeitä tutustumispaikkoja, tuohon aikaan ei ollut puhelimia saati Tindereitä, joiden kautta pääsisi tutustumaan naapuritalon tai joka naapuripitäjän nuoriin. Luonnollisesti lavoilla siis syntyi paljon parisuhteita, tanssi toimi luonnollisena välikätenä tutustumisessa ja yhteisen onnistuneen tanssikokemuksen jälkeen oli helpompi pyytää päästä saatille.
Lavojen tehtävä parinmuodostuksen paikkana säilyi pitkään, mutta 1980-luvun jälkeen kun seuratanssikenttä alkoi monipuolistua tanssilajivalikoimaltaan ja tanssikurssitoiminta tuli yhä monipuolisemmaksi tuo kumppanin löytymiseen viittava tehtävä on menettänyt merkitystään. Yhä enemmän tanssilavoille tullaan a) viihtymään samaa asiaa (tanssia) harrastavien ihmisten kanssa b) hakemaan liikunnallista kokemusta c) kuuntelemaan suosikkibändiä ilman tanssitarkoitusta d) ihan vaan viihtymään ja fiilistelemään kavereiden kanssa ja e) osan kävijöistä kohdalla etsimään kumppania.
Tämän kehityksen vuoksi myös perinteinen mies-naisasetelma on muuttunut. Naisviejiä on ollut kautta aikojen jonkin verran, nyt lavoilla näkee myös miesparien tanssia. On siis aika heittää sukupuoliroolittunut ajattelu romukoppaan ja antaa mahdollisuus uusille tuulille.
Kannattaako miehen opetella seuraajan roolia?
Lavojen tehtävä parinmuodostuksen paikkana säilyi pitkään, mutta 1980-luvun jälkeen kun seuratanssikenttä alkoi monipuolistua tanssilajivalikoimaltaan ja tanssikurssitoiminta tuli yhä monipuolisemmaksi tuo kumppanin löytymiseen viittava tehtävä on menettänyt merkitystään. Yhä enemmän tanssilavoille tullaan a) viihtymään samaa asiaa (tanssia) harrastavien ihmisten kanssa b) hakemaan liikunnallista kokemusta c) kuuntelemaan suosikkibändiä ilman tanssitarkoitusta d) ihan vaan viihtymään ja fiilistelemään kavereiden kanssa ja e) osan kävijöistä kohdalla etsimään kumppania.
Edellisestä viidestä kohdasta ainakin neljä on hyödyllisiä myös miehelle, joka vaivautuu opettelemaan seuraajan roolia. Tärkein syy tanssitaidon kehittymisen kannalta on kohta 2 eli se, että opit ymmärtämään vastakkaisen puolen roolia ja näin tulet kehittymään paljon myös viejänä.
Mitä hyötyä roolin vaihtamisesta on tanssitaidon kehitykselle?
Opetuskulttuuri eri paritanssilajeissa on myös erilainen. Niissä lajeissa, joissa alusta asti korostetaan vahvasti parin molempien osapuolten aktiivista roolia musiikin tulkitsijana opetusperinteeseen kuuluu jo alkuvaiheessa se, että rooleja välillä vaihdetaan ja että viejät / seuraajat muodostavat treenipareja. Näitä lajiperheitä ovat mm. west coast swing ja argentiinalainen tango, joka on syntynytkin miesparien tanssimana.
Mitä ihmettä tuo tarkoittaa? Sitä, että viejä aloittaa liikkeen, jota seuraaja jatkaa aktiivisesti ja kenties tulkitsee sitä omalla tavallaan, johon viejä reagoi ja vastaa. Viejän tehtävä on pitää huolta tilassa liikkumisesta, kaikkeen muuhun seuraaja pystyy näissä lajeissa vaikuttamaan. Perinteisessä tavassa tanssia seuratansseja viejällä on ehkä enemmän asioita vastuullaan, mutta hyvä ja aktiivinen seuraaja pystyy vaikuttamaan yllättävänkin moneen asiaan, mikäli viejä on valmis kuuntelemaan seuraajan viestejä vaikkapa painonsiirron kestosta, askeleen mitasta tai kuvion ajoituksesta. Jotta viejä oppii kuuntelemaan näitä viestejä, hänelle on todella iso hyöty siitä että on opetellut seuraamaan ja näin ymmärtämään seuraajan roolia paremmin.
Molempi parempi siis —olisi hienoa nähdä tulevaisuudessa tanssilavoilla enemmän hyvää tanssia erilaisten pariyhdistelmien tuottamana.
Anniinan ja Kristan upea rumba oli hyvä esimerkki naisviejästä!
Tanssii Tähtien Kanssa -ohjelmassa nähtiin eilisessä parinvaihtojaksossa vain yksi mies-naispari, kaikki tähtioppilaat Kitiä lukuunottamatta olivat arponeet itselleen samaa sukupuolta olevan parin. Anniina oli tehnyt Kristalle ja itselleen upean, vahvojen naisten rumban jonka he saivat tanssia kolmannen vahvan naisen Diandran tulkitsemana. Parempaa rumban pehmeän liikekielen opettajaa ei Krista olisi voinut saada ja hän onnistuikin tanssissaan loistavasti. Tanssissa näkyi tasavahvaa naistanssijaa, naisviejää, jotka loivat viestittivät tanssillaan harmoniaa ja luottamusta —Jorman sanoin: "Tuntuu kuin olisi pudotellut kristallihelmiä yöhön!"
Katso tämä hieno tanssi tästä.