Mistä tanssin verkkokurssipalvelu sai alkunsa?

Palvelun takana on lähemmäs 40 vuoden tanssinopettaja ja -kouluttajauran tehnyt ”grand old lady” Liisa Kontturi-Paasikko, joka innostui palvelun kehittämisestä puhtaasti uteliaisuudesta uusia opetusmetodeja kohtaan. Digitaalisuus ja asioiden itsenäinen opiskeleminen verkossa on tätä päivää hyvin monella eri alalla ja Lissu halusi lähteä kehittämään johdonmukaisesti ja loogisesti suunniteltua kokonaisuutta suomalaisten seuratanssien opetteluun. Mukana on TanssinTahdin perheyritys, Lissu ja Lissun tyttäret.

Palvelu saatiin alkuun Business Finlandin innovaatiosetelin avulla innovatiivisten yhteistyökumppanien kanssa vuonna 2009  ja sitä kehitettiin uudenmuotoiseksi samaisen tahon korona-ajan kehittämisrahan turvin.

Kun TanssiOnline -palvelu aukaistiin 10.1.2021, takana oli satojen ja satojen tuntien työ kokonaisuuden suunnittelun, verkkoalustan kehittämisen sekä sisällön suunnittelun ja toteuttamisen osalta eikä työ suinkaan loppunut palvelun aukaisemiseen —tarkoitus on tuottaa palveluun uutta materiaalia säännöllisesti, joten uusia kuvauspäiviä on jo sovittu ja uusia ideoita kehitellään sekä yrityksen oman porukan kesken että saatujen asiakaspalautteiden pohjalta. 

Lue tarkemmin mitä TanssiOnline-palvelu pitää sisällään.

kuva opettaja-lehden artikkelista
Kuva on Opettaja-lehden artikkelista, Lissun kanssa tanssimassa Anssi Kirkonpelto, Oamkin tanssinopettajakoulutuksen tiimipäällikkö.

Lissun ajatuksia opettamisesta

Lissu on pitkän tanssinopettajauransa aikana käynyt itse läpi kaikki mahdolliset tavat lähestyä seuratanssin opettamista ja on joutunut tanssinopettajien ja -ohjaajien kouluttajana pohtimaan paljon omaa näkökulmaansa ja sitä, mihin laadukas ja hyvä tanssinopetus pohjautuu —oma , vahva opetusfilosofia on siis muotoutunut vuosikymmenten työn tuloksena sellaiseksi minä se näyttäytyy nyt myös TanssiOnlinen verkkokursseilla. 

Tärkeimmät vaiheet opetuksessa ja oppimisessa ovat: 

  1. Asioiden tunnistaminen. Oppija oppii tunnistamaan paritanssin tärkeitä elementtejä ja lajin ensimmäiset perusteet. Tässä vaiheessa opettaja ei saa antaa liikaa informaatiota, jotta fokus pysyy olennaisissa asioissa. 
  2. Ymmärtäminen. Oppija hakee lisää tietoa ja oppii ymmärtämään eri tanssilajien ja tanssillisten elementtien yhtäläisyyksiä. Tämä edellyttää, että opetuksessa käytetty käsitteistö pysyy johdonmukaisena ja selkeänä ja että opettaja auttaa hoksauttamaan asioita, jotka toistuvat nyt opeteltavan asian lisäksi muissa rinnalla kulkevissa lajeissa. 
  3. Soveltaminen. Oppijan tanssillisten asioiden ymmärrys on jo hyvällä mallilla ja hän pystyy tämän pohjalta itsenäisesti siirtämään yhdessä tanssilajissa oppimaansa asiaa toiseen. Hän pystyy myös luomaan omaa tanssia ilman varsinaista mallia aiemmin opittujen asioiden pohjalta. 

TanssiOnlinen kurssit on suunniteltu niin, että halutessaan oppilas pääsee etenemään asioissa mainittujen vaiheiden mukaisesti eli hänellä on mahdollisuus ”oppia oppimaan”. Se, että asioita opetellaan kotona yksin tai pienellä porukalla toki tarkoittaa, että omasta oppimisesta pitää ottaa vastuu eri tavalla kuin silloin kun opettaja on koko ajan paikalla auttamassa. MUTTA, oppiminen näin on myös tehokkaampaa kun asioita joutuu prosessoimaan itsenäisesti ja Lissun &kumppanien apu on lähellä ja saatavilla, jos tarvetta ilmenee. 

Mikäli sinua kiinnostaa tutustua Lissuun paremmin, käy lukemassa Tanssin Tarinaa -blogista ”Miten minusta tuli minä?” -artikkelit. 

TanssiOnlinen taustalla Anniina

Anniina on valmis tarttumaan airoihin

Lissun kuopus Anniina Koivuniemi valmistuu tänä vuonna tanssinopettajaksi Oulun ammattikorkeakoulun tanssinopettajakoulutuksesta ja on jo tullut mukaan TanssiOnlinen vastuutiimiin. Toistaiseksi Anniina osallistuu Lissun kanssa kurssien suunnittelemiseen ja toimii niillä tanssijana, mutta jossain kohtaa vetovastuu palvelun kehittämisestä siirtyy äidiltä tyttärille.

Ansku on kasvanut tanssisaleilla ja takana on pitkä tanssiurheilijan ura huippuvalmentajien opissa. Anskun tanssissa näkyy pitkä ja laadukas harjoittelu sekä Oamkissa laajentunut tanssiosaaminen ja hänellä onkin varmasti vielä edessään upeita työtehtäviä myös tanssijana, mutta opettaminen kulkee mukana vahvasti ja Ansku saakin jatkuvasti kiitosta selkeästä ja analyyttisestä opetustyylistään. TanssiOnlinen sisällön suunnittelu ja toteutus tulee siis jatkossakin olemaan huikean hyvissä käsissä.

TanssiOnline taustalla Karoliina

Kaiken takana on Karoliina

Vähintäänkin yhtä tärkeä kuin sisällön suunnittelu ja toteuttaminen on se, että joku hoitaa käytännön järjestelyihin liittyvät asiat, pitää huolen tiedottamisesta ja markkinoinnista ja vetää maanpinnalle mikäli suunnitteluportaan ideat paisuvat turhan villeiksi. 

Tämän homman TanssiOnlinessä hoitaa tehopakkaus nimeltään Karoliina Koivuniemi. Karkki on Lissun viidestä lapsesta keskimmäinen ja keskimmäiselle tyypilliseen tapaan on lapsesta asti tottunut sekä ottamaan huomioon muita että pitämään oman päänsä ja kantamaan vastuunsa asioista. Karkki hoitaa TanssiOnlinen kuvaukset, pitää nettisivun ajantasalla, on melkoinen somevelho ja kertoo aamun puhelinpalaverissa Lissulle mitä päivän töihin kuuluu.

Tanssinopettajaäidin lapsena Karoliina on luonnollisesti myös itse harrastanut tanssia —kilpatanssi kuului aktiivisesti elämään murrosikään asti, sen jälkeen Karkki kulki Lissun mukana seuratanssileireillä assarina ja hurahtikin seuratanssin vapaaseen maailmaan. Tanssinopettajan töitäkin Karkki teki muutaman vuoden ajan opintojen ohessa, mutta on sittemmin päättänyt pysyä taustalla. 

Karkki tuli töihin TanssinTahdille keväällä 2019 ja lunastanut paikkansa tanssikoulun moottorina, jota ilman koulu ei enää pärjää ja joka tulee siis toivottavasti olemaan pysyvää kalustoa ja ottaa jossain kohtaa Anniinan kanssa kopin TanssiOnlinen pyörittämisestä.

Lue Karkista lisää Tanssikurssi.fi ystäväkirjasta.

OLEMME TÄÄLLÄ SINUA VARTEN! Ethän epäröi ottaa yhteyttä.

perheyritys tanssionline
Jäikö jokin asia mietityttämään? Ota rohkeasti yhteyttä: info@tanssintahti.com, Karkki 045-189515, Lissu 050-4431011