Mitä jos kokeilet pilatesharjoittelua tanssijoille? Tanssija tekee työtä kehollaan ja mitä enemmän kilometrejä ja tanssitunteja tulee sitä kovemmalla kulutuksella keho on oli kyse paritanssista, showtanssista tai mistä tahansa tanssilajista. Tämän vuoksi kehonhuolto on äärimmäisen tärkeää ja sen tulisi kuulua jokaisen tanssijan ohjelmaan ihan tanssitaipaleen alusta asti.

Eri tanssilajeissa on erilaiset opetuskulttuurit ja osassa lajeista / lajiperheistä erilaisia kehonhuoltoon liittyviä asioita on tunneilla mukana automaattisesti. Näillä tunneilla tehdään huolellinen alkulämmittely, joka pitää sisällään kehonlinjaukseen ja lihaskuntoon liittyviä asioita ja tunnin lopussa teetetään yhteiset venyttelyt. Vastaavasti on tanssilajeja, joiden opetusperinteeseen kehonhuolto ei kuulu ja tällöin se jää tanssijan omalle vastuulle. 

Kehonhuoltomenetelmiä on monenlaisia eikä tällä artikkelilla ole tarkoitus nostaa mitään muita paremmaksi. Kehonhuoltoon liittyviä artikkeleita löydät blogistamme fysiikkavalmentajamme Samuli Koivuniemen kirjoittamina. Suosittelen lukemaan etenkin seuraavan artikkelin: Anna kehollesi mahdollisuus. Tässä artikkelissa Samuli pohtii oman nuoruutensa tanssiuraa ja sitä, miksi tietyt asiat siinä olivat erityisen haastavia. Miten iso hyöty tuolloin olisikaan ollut kehonhuollollisista asioista!

Pilatesta ja kehonhuoltoa tanssijoille

Kehonhuollon kursseillamme pääset kehittämään ydintukilihasten lihaskuntoa sekä lisäämään ja ylläpitämään liikkuvuutta. Tanssimalla saatu hengästyminen ja sykkeen nosto ovat myös tärkeitä palasia tanssijan kehon hyvinvoinnissa.

  • pilatesta tanssijoille

    Pilatesta tanssijoille

    Pilatesta tanssijoille, menetelmän kuusi keskeistä periaatetta ovat: hallinta, keskittyminen, keskustan käyttö, hengitys sekä...

  • syvävenyttelyt

    Syvävenyttelyt

    Syvävenyttelyt tuokio TanssiOnline-palvelussa on tarkoitettu kaiken tasoisille liikkujille. Ei ole tarkoituksena venyä äärimmilleen vaan...

Mitä on Pilates? Mitä on pilatesharjoittelua tanssijoille?


Pilatesharjoittelu on saksalais-amerikkalaisen Joseph Hubertus Pilateksen 1900-luvun alussa kehittämä kehonhallintatekniikka, joka vahvistaa keskivartalon syviä lihaksia, syventää hengitystä ja opettaa liikkumaan fysiologisesti oikein. Pilates soveltuu yhtä hyvin huonokuntoisille ja liikuntaa vähän harrastaneille kuin huippu-urheilijoille tai ammattitanssijoille. Sen harjoitteita käytetään myös kuntoutusmuotona loukkaantumisten jälkeen. 


Kun keho on kunnossa ja kun sitä osaa käyttää oikein, arjen pienet askareet sujuvat helpommin. Kuvittelepa vaikka järjestäväsi keittiön yläkomeron purkkeja keittiötikkailla seisten. Kuinka helposti tuossa hommassa hartiat nousevat korviin, kädet väsyvät ja tasapainokin horjuu. Pilatesharjoittelun avulla opit aktivoimaan keskivartalon lihakset tukemaan tätä hankalaa työskentelyasentoa, lapatuen vahvistamisen avulla hartiatkin pysyvät alhaalla ja kädet eivät väsy niin paljon. 

Pilatesmenetelmän kuusi keskeistä periaatetta ovat: hallinta, keskittyminen, keskustan käyttö, hengitys sekä täsmällisyys ja liikkeen virtaus. Nämä kaikki ovat asioita, joiden harjoittamisesta on hyötyä arkielämässä mutta myös tanssin opiskelussa. 

pilatesharjoittelua tanssijoille
Kuvassa TanssiOnline-palvelun pilatestuntien ohjaaja Tiia Kerttula

Viisi tärkeää asiaa, joista sinä tanssijana hyödyt pilatesharjoittelusta

  1. Opit linjaamaan kehosi paremmin
  2. Opit käyttämään tukilihaksia hyväksi tanssiliikkeissä
  3. Opit hyödyntämään hengitystä erilaisissa liikkeissä
  4. Opit sitomaan liikkeitä toisiinsa
  5. Opit lukemaan kehoasi ja tunnistamaan sen olotilan eri päivinä 

Mistä lähden liikkeelle?

Tanssikoulumme on aloittanut yhteistyön Tiia Kerttulan (tanssinopettaja AMK, pilatesohjaaja) kanssa ja olemme kuvanneet kaksi eri tasoista pilatestuokiota TanssiOnline-palvelun jäsenille. Tiia on toiminut TanssinTahdissa viikkoryhmien opettajana ja yhteistyömme sujui jo tuolloin erinomaisesti. Oli siis upeaa saada hänet mukaan Online-tiimiin tuomaan sinne omaa osaamistaan ja ammattitaitoaan. 

Voit siis tutustua Pilatekseen hankkimalla Online-jäsenyyden. Samalla saat käyttöösi paljon muuta tanssijan kehonhuoltoon liittyvää materiaalia: lihaskuntotuokioita, syvävenyttelyä, Humppis-tanssiliikuntaa.

PilatesPaletti, uusi ePilates-studio

Tänään on auennut uusi ePilates-studio PilatesPaletti, jonka toisena omistajana Tiia toimii. Upeat sivut, monipuolinen sisältö, perinteisempien pilatestuokioiden lisäksi mukana myös Skumppapilates —mikä loistava idea vaikkapa vapun viettoon!

Käy tutkimassa mitä PilatesPaletti pitää sisällään.


Jäikö sinulla jotain kysyttävää artikkelin sisällöstä? Kysy rohkeasti: info@tanssintahti.com, Lissu 050-4431011.