Ennen jouluherkkujen syömistä on jo hyvä suunnata katse tulevaan kevääseen ja hyvään oloon liittyviin uuden vuoden lupauksiin. Varmasti ainakin joka toinen meistä tekee joko julkisesti tai ”piilossa” jonkinlaisen lupauksen oman hyvinvoinnin parantamisesta. Useimmiten tämä liittyy fyysiseen kuntoon, mutta ihan yhtä tärkeä on pitää huolta psyykkisestä ja sosiaalisesta kunnosta.

Tanssiminen, etenkin paritanssiminen on onneksi asia, josta on apua näihin kaikkiin. Mitäpä, jos tekisit nyt jo itsellesi lupauksen opetella perustanssitaito / aloittaa tanssiharrastus tai lisätä lajivalikoimaa jo olemassa olevassa harrastuksessa? 

Fyysistä kuntoa tanssimisella

Tanssimista voi verrata reippaaseen kävelyyn ja niinpä se käy terveysliikunnasta jo melko pienillä määrillä: 1-3 kertaa viikossa 20-60min kerrallaan riittää kehittämään fyysistä kuntoa. Tähän määrään pääset helposti perusteiden opettelemisen avulla vaikka kotona. Opettele perusaskeleet online-kurssilta, laita lajeihin sopiva musiikki soimaan ja anna mennä. Vaihtoehtoisesti voit myös tutkia, missä on lähin tanssikoulu tai -seura ja ilmoittaudu mukaan kevään tunneille. 

Tanssitaidon karttuessa pystyt lisäämään tanssituokion kestoa ja lajivalikoiman kasvaessa pääset kiinni myös sykettä nostattaviin lajeihin. Kokonainen tanssi-ilta (2-3h) kuluttaa kokemuksien mukaan 1000-1500 kcal!

Lisäksi tanssiminen kehittää lihaskuntoa. Hyvän tanssiasennon ylläpitäminen vaatii työtä ydintukilihaksilta ja näiden kestävyys paranee, mikä vaikuttaa yleiseen olemukseen ja ryhtiin. Jalkojen lihakset vahvistuvat etenkin lajeissa, joissa käytetään joustavaa, ponnistavaa tai keinuvaa liikettä. Hitaat lajit vaativat hyvää tasapainoa ja ne kehittävätkin monipuolisesti koko kehon lihaksistoa.

Tanssin vaikutus psyykkiseen kuntoon

Psyykkinen kunto on ajatusten, uuden oppimisen, muistin ja havainnoinnin hyvää ja tasapainoista hallintaa. Viime aikoina on julkaistu useampia artikkeleja tanssin hyvää tekevästä vaikutuksesta, lukaisepa vaikka Tanssin Tiedotuskeskuksen uutinen WHO:n hyvinvointiraportin tuloksista. Tässä raportissa tanssin terveysvaikutukset tulevat esiin lukemattomilla tavoilla:

  • tanssilla on todettu olevan positiivinen vaikutus oppimiskykyyn ja muistiin
  • sen on todettu tekevän hyvää aivoille ja kehittävän tarkkaavaisuutta
  • lisäksi tanssin on havaittu kehittävän itsetuntemusta ja sosiaalisia sekä kognitiivisia taitoja

Muitakin saman suuntaisia tutkimuksia ja artikkeleita löytyy, joten tanssiminen todellakin kehittää ja ylläpitää psyykkistä kuntoa! 

Kuvakollaasi siitä, miten tanssi vaikuttaa itsetuntoon
Mitä asioita psyykkinen ja sosiaalinen kunto pitävät sisällään?

Paritanssilla helpotusta sosiaalisiin tilanteisiin

Omia sosiaalisia taitojaan ja valmiuksiaan voi kehittää opiskelun ja harjoittelun avulla. Sosiaalisen kunnon parantuessa saat paremman sosiaalisen pelisilmän ja opit tunnistamaan itsesi erilaisissa sosiaalisissa tilanteissa. 

Jos sosiaaliset tilanteet ahdistavat, nykyään on onneksi olemassa sellaisia vaihtoehtoja, ettei ihmisiä pidä heti kohdata livenä. Digitaalinen maailma on tuonut ulottuvillemme mahdollisuuden tutustua ihmisiin ensin ”diginä” ja vasta sen jälkeen livenä. Sosiaalinen media on pullollaan erilaisia ryhmiä, joissa samasta asiasta kiinnostuneet ihmiset vaihtavat ajatuksiaan ja tuntemuksiaan sekä jopa ystävystyvät näiden digikavereiden kanssa ja kenties jossain kohtaa päättävät tavata myös livenä.

Sosiaalisen median ryhmien hyvä puoli on se, että niissä voi täysin itse päättää oman aktiivisuutensa tason. Voit osallistua aktiivisesti keskusteluun tai olla pelkkänä sivusta seuraajana ilman, että kukaan osoittaa sormella. Sosiaalinen piiri laajenee joka tapauksessa. Keskusteluja seuraamalla oppii pikkuhiljaa tuntemaan yhteisöä ja sen toimintatapoja. 

Paritanssin maailmaan on mahdollista alkaa tutustumaan Online-kurssien avulla

  1. ihan yksin siellä missä haluat, esim. kotona
  2. sitten kenties jonkun kaverin tai kaveriporukan kanssa
  3. liittymällä mukaan FB-yhteisöön voit aloittaa laajemman sosialisoitumisen tanssinharrastajien kanssa

Jos luet tekstin tarkkaan ja tutkit vielä alla olevia linkkejä tanssin hyvää tekevästä vaikutuksesta, ihmettelet taatusti, miksi et ole aikaisemmin aloittanut tanssiharrastusta! 

Online-tanssikurssilla pääset hyvin alkuun

Online-palvelussamme on tarjolla luonteeltaan hyvinkin erilaisia tanssilajeja: leikittelevät foksi ja fusku, keinahtava ja soljuva hidas valssi, viipyilevä rumba-bolero, pidäkkeinen tango. Jokaiseen kurssiin kuuluu harjoitteita, jotka kehittävät kehotietoisuutta ja yleistä tanssillisuutta askelten ja kuvioiden opettelun lisäksi.

Online-kurssien ehdoton iso etu on se, että saat harjoitella asiaa omassa rauhassasi juuri silloin ja juuri niin kauan kuin sinusta tuntuu sopivalta ja tanssikurssille tai tansseihin mennessäsi kehosi on ehtinyt sisäistää asiaa ja se kenties tulee sieltä ulos kypsempänä kuin aiemmin.


TanssinTahdin Lissu antaa neuvoja tanssikursseihin liittyen

"Mikäli sinulla on haasteita tanssikurssin käyttämisessä tai tanssin oppimisessa, ota rohkeasti yhteyttä! Autamme enemmän kuin mielellämme."

Lissu

Mielenkiintoisia linkkejä

Tanssi hoitaa aivoterveyttä / Aivoliitto 11.1.2019

Tanssi itsellesi terveemmät aivot / Yle 16.11.2019

Tanssi stressi ja tulehdukset pois / Iltalehti 8.6.2018

Can movement help us become whole in the workplace? / Ulapland.fi 11/19

Tanssijan aivot reagoivat nopeasti musiikin muutoksiin... / Helsinki.fi 4.5.2018

Dance on Cortex - ERPs and Phase Synchrony in Dancers and Musicians during a Contemporary Dance Piece / Hanna Poikonen, väitöskirja

Viimeisimmät artikkelit