Mitkä ihmeen kanta-askeleet?

Tuomaristo on antanut palautteensa: ”Kokonaisuus oli tyylikäs ja ilmaisuvoimainen, mutta valitettavasti jäin kovasti kaipaamaan valssin kanta-askelia / valitettavasti quickstepin lukkoaskeleen viimeinen askel tuli alas kannalla vaikka sen pitäisi olla päkiäaskel”. 

Haastavimmat vakiotanssityyppiset lajit jalkatyön onnistumisen kannalta ovat ne, joissa tanssillinen liike perustuu nousun ja laskun käyttämiseen. Näitä ovat mm. valssi, hidas valssi ja quickstep.

Tanssii Tähtien kanssa- ohjelman tiukka tuomaristo ruotii tähtitanssijoiden esityksiä paitsi kokonaisuuden osalta myös lajinomaisen tanssitekniikan näkökulmasta. Välillä arvioinnit vilisevät kummallisia termejä ja kuvioiden nimiä, joiden merkitys tavalliselle katsojalle jää todennäköisesti hyvin köykäiseksi ja voi näin myös tuntua merkityksettömältä. Tanssiin paneutumattomalle katsojalle riittää, että esitys näyttää hyvältä ja toimii sopivana viihdykkeenä sunnuntai-iltaan. Näin pitää ilman muuta ollakin, mutta tähtiopettajille ja tanssi-ihmisille tuomareiden kommentit kertovat tärkeitä asioita tanssimisen laadusta ja siitä, mitä asioita tanssissa voi jatkoa ajatellen kehittää.

Toki uskon vahvasti että tähtiopettajat tiedostavat lähes kaiken mistä tuomarit antavat palautetta ja ovat juurikin näitä asioita oppilailleen painottaneetkin ja tuomareiden esittämänä näiden asioiden painoarvo oppilaiden korvissa todennäköisesti moninkertaistuu. Usein käy niin, että oman tutun opettajan sanomana asia junnaa paikallaan, mutta kun saman asian sanoo joku muu kenties jollain toisilla sanoilla niin lamppu syttyy ja motivaatio harjoitella asiaa kasvaa. Tämä on ollut selvästi havaittavissa myös tämän syksyn tähtioppilaiden kohdalla! 

Mitkä ihmeen kanta-askeleet, miksi ne on tärkeitä?

Tanssitekniikka on monisyinen asia, joka pitää sisällään paljon pieniä kokonaisuuksia, jotka onnistuessaan luovat yhdessä tanssista helpon ja luonnollisen näköistä, tanssillisesti laadukasta tekemistä. 

Pohjimmiltaan hyvin moni tanssitekninen asia pohjautuu hyvinkin arkisiin asioihin, kehossamme asuu lukuisia taitoja, joita voisi sinällään sellaisenaan siirtää tanssiin. Mutta, ihmismieli on kummallinen ja tekee tepposia siinä kohtaa, kun olemassa olevaa taitoa yritetään sovittaa uuteen asiaan. 

Pari esimerkkiä:

  • jos haluat hypätä korkealle, otat vauhtia alempaa ja ponnistat, käytät koko jalkateräsi tehostaaksesi hyppyä. Käytät siis plié-nimistä liikettä ennen ponnistamista ja saat kehosi nousemaan ilmaan relevé -nimisen liikkeen kautta. 
  • Jos haluat kävellessäsi tehdä mahdollisimman tiukan ympyrän vasemmalle puolellesi niin, että kävelet koko ajan eteenpäin, joudut kääntämään jalkateriäsi ympyrän suuntaan ja tulet astuneeksi enemmän vasemman jalan ulkosyrjän, oikean jalan sisäsyrjän kautta. Tämä on tanssiurheilutangon peruskävelyn tärkeä olemus.
  • Haluat vierittää palloa mahdollisimman pitkälle pitkin lattiaa maalina tietty piste. Mitä teet? Otat pallon käteesi, haet vauhtia takaa ja saatat pallon rennosti matkaan. Mikäli käytät liikaa voimaa, pallo karkaa eikä osu maaliinsa. Sama ilmiö tapahtuu esimerkiksi hitaan valssin swingliikkeessä, joka olennaisesti vaikuttaa valssin tanssilliseen liikkeeseen. 
  • Laskeudut alas jakkaralta, pehmennät laskeutumista ottamalla alastuloaskeleen päkiän kautta. Samoin tulisi tapahtua silloin, kun vaikkapa valssissa laskeudutaan alas nousun jälkeen. 

Toivottavasti huomasit esimerkeistä, että tanssitekniset asiat perustuvat niin sanottuun luonnolliseen liikkeeseen eli asioille löytyy perusteet ihan tavallisesta arkielämästä ja silloin kun ne toimivat, tanssiminen näyttää ja tuntuu luontevalta ja helpolta. Kokenut tanssin arvioija pystyy usein sanomaan jalkoja katsomatta, toimiiko tanssijan jalkatyö oikein, niin paljon se vaikuttaa liikkumisen kokonaisuuteen ja siihen miltä liike näyttää.

Tanssitermistö, jota sinun olisi hyvä osata.

Mitä tarkoittaa jalkatyö?

Vakioiduissa vakio- ja latinalaistansseissa käsite ”jalkatyö” tarkoittaa jalkapohjan artikulaatiota suhteessa lattiaan eli sitä, missä järjestyksessä jalkapohja liikkuu lattiassa tai mikä osa jalkapohjasta on kosketuksissa lattiaan. Hankalan kuuloista, mutta täysin loogista kun käsitteistöön vähän tutustuu, usko tai älä.

Mikäli otat askeleen normaalisti, kyseessä on kanta-askel, mikäli nouset askeleen aikana se on kanta-päkiä -askel. Mikäli olet tehnyt nousun ja otat askeleen ylhäällä, se on päkiä-askel, mikäli laskeudut alas askeleen aikana, kyseessä on päkiä-kanta -askel. Mikäli lattareissa otat askeleen vartalon ulkopuolelle, sen jalkatyö on yleensä "varpaan (päkiän) sisäsyrjä". Voit tuntua nippelitiedolta, mutta kummallisen iso merkitys näillä asioilla on siihen, miltä tanssiminen näyttää ja tuntuu.

kanta-askeleet
Kuvassa näet vapaan jalan pitävän kiinni lattiasta päkiän sisäsyrjällä.

Laadukas jalkatyö on kuitenkin aina asia, joka syntyy monen tekijän summana eli se nimenomaan SYNTYY, sitä ei kannata lähteä opettelemaan irrallisena asiana. Laadukkaaseen jalkatyöhön liittyy askeleen aikana tehdyn painonsiirron tapa, askelikossa käytetty vartalon nousu  ja moni muu kehollinen asia. 

Opettaja valitsee metodin

Metodi on se tapa, jolla opettaja lähestyy opetettavaa asiaa juuri näiden tai juuri tämän yksittäisen oppilaan kanssa. Tietyn asian, vaikkapa jalkatyön, opettamiseen on olemassa useita erilaisia lähestymistapoja, metodeita, joita opettajalla on käytössään. Luonnollista on se, että mitä pidempi opetuskokemus sitä enemmän erilaisia metodeja on kertynyt takataskuun kun nuorella, uudella opettajalla ne voivat vielä olla hyvinkin vähäiset.

Opettajan valinnnoista on siis kiinni, mitä kautta asioita lähtee oppilaalleen opettamaan. Pitkässä opettaja-oppilassuhteessa ehtii ja tulee kokeiltua monenlaisia tapoja hyvää lopputulokseen pääsemisen toivossa. Pitkäkestoinen suhde antaa mahdollisuuden sekä kokeilla erilaisia metodeja että yhdistää niitä kun taas lyhyessä kohtaamisessa asialle ei joko anneta painoarvoa tai siihen käytetään yhtä metodia.

Myös se, mihin käyttötarkoitukseen oppilas tanssitaitoa tarvitsee ratkaisee merkittävästi metodin käyttämistä ja asian painotusta. Sosiaalisen tanssin puolella tanssin dynamiikka on pienempää kuin tanssiurheilulattialla, joten esimerkiksi nousut ja laskut näyttäytyvät pienempinä, jolloin myös jalkatyön merkitys vähenee. Opettajan on siis syytä olla selvillä oppilaan tavoitteista metodeja valitessaan.

tähtiopettaja Anniina Koivuniemi

Anniinan ja Erkun quickstep ja sen jalkatyö

TTK formaatissa yhtä tanssia kohtaan käytettävä aika on todella intensiivinen ja lyhyt ja näinpä opettajillakaan ei juuri ole mahdollisuutta kokeilla erilaisia lähestymistapoja vaan on pyrittävä löytämään omalle oppilaalleen sopivin tapa.

Yksi oppilas ymmärtää asian sitä kautta, että asiaa (esim. jalkatyötä) käy läpi tarkkaankin, toinen löytää oikeanlaisen liikkeen kehollisen tekemisen kautta. Pitkään mukana olleille opettajille kehittyy varmasti loistava ”silmä” tämän suhteen ja he osaavat muokata lähestymistapaansa kullekin tähtioppilaalle sopivaksi. Toki asiaan vaikuttaa myös opettajan oma ajatus ja kokemus asioiden tärkeysjärjestyksestä, onhan helpompi opettaa tavalla, jonka on kokenut omassa kehossaan hyväksi. 

Viime sunnuntaina Anniina ja Erkku tanssivat kaksi tanssia: quickstepin ja tangon. Quickstep on näistä lajeista se, jossa jalkatyö on haastavampi saada oikeanlaiseksi, koska se sisältää eri tavoin ajoitettuja nousuja ja laskuja.

Katso Anniinan ja Erkun valloittava quickstep tästä.

Anniina on saanut Erkun jalkatyön toimimaan aika moitteettomasti sitä kautta, että liikkeeseen on haettu lajille luonteenomainen liikkumisen tapa, joka on tuonut mukanaan korrektin jalkatyön. Viime sunnuntain lajeista quickstep on se, jossa jalkatyö on haastavampaa ja onnistuakseen vaatii oikein ajoitetut nousut ja laskut. Katso tästä miten hienosti Erkku onnistui tulemaan päkiällä ulos tuosta tekstin alussa mainitusta quickstepin eteenpäin liikkuvasta lukkoaskeleesta —ja muutenkin jalkatyö oli hienoa ja tämän vuoksi tanssikin näytti liitävältä ja keveältä.


TanssiOnline kehittäjä
Jäikö artikkelista jotain kysyttävää? Kysy rohkeasti, liisa@tanssintahti.com, 050-4431011